I forbindelse med græsslåning på det danske jernbanenet, har vi haft fokus på arbejdsmiljø.
ISS her en del vanskelig tilgængelige områder på sporarealet med skråninger på op til 60 grader.
Vi var meget skeptiske, da Lynex viste maskinen frem, da vi allerede havde afprøvet en del maskiner med skuffende resultater. Det viste sig dog snart, at maskinen kunne køre på alle vores skråninger uden problemer.
Vi lægger stor vægt på sikkerhed og arbejdsmiljø. I 2008 anskaffede vi os 2 Lynex LX1000 med henblik på at få endnu bedre arbejdsmiljø og sikkerhed for personalet på skråningerne. Den sekundære gevinst var en besparelse på antal mandetimer.
Maskinen kan arbejde på skråningerne i alt slags vejr, hvilket var en umulighed i gamle dage, hvor vi gik på de stejle skråninger, som blev meget glatte i regnvejr grundet det store ler indhold i jorden.
Maskinen ”knuser” græsset, hvilket betyder at det meget hurtigt formulder, og selv efter slåning af højt græs er det hurtigt væk efter ganske få uger.
I dag har vi meget mindre udfordringer med sikkerhed for folkene, som ikke mere behøver at færdes på skråningerne. De bliver ikke så trætte, da de ikke skal gå med en maskine på skråningerne, men derimod er på sikker afstand, uden krops vibrationer, ankelskader eller anden fare.
I Vejle kommune er der 295 regnvands bassiner.
Valget var ikke tilfældigt da vi skulle have en ny maskine til at slå vores regnvands bassiner. Vi prøvede flere forskellige skråningsklippere fortæller Tommy Rasmussen.
Da han skulle træffe valget om en ny, effektiv maskine var han ikke i tvivl.
Lynexen har en meget højere kapacitet og den står væsentligt bedre fast sammenlignet med de andre alternativet. Årsagen er, at en Lynexen bruger sine kræfter på at slå græs og ikke på at komme fremad.
Fjernbetjeningen er utrolig let og joysticket er meget blødt, så selvom man skal køre med maskinen 8 timer hver dag, får man ikke ondt i hverken tommelfinger eller ryg. Det at hele maskinen kan styres med een hånd, er også en stor fordel, fortæller Tommy Rasmussen, da jeg så kan tale i telefon samtidig med at jeg kører.
Der er kun få bevægelige dele i maskinen og den er utrolig nem at vedligeholde. I starten var jeg lidt skeptisk om chassisrammen nu også kunne holde, men nu har vi kørt i over 2000 timer og kan konstatere at der er intet at se på chassisrammen. Vi har kørt i regnvands bassiner som ikke har været slået i 30 år. I starten var jeg meget nervøs, når maskinen kørte ind i en gammel cykel eller en stor sten, men nu bakker jeg bare med maskinen når jeg hører mislyde og fjerner forhindringen og forsætter. Tommy tilføjer at ofte køre man i blinde i det meter høje græs uden at vide hvad der gemmer sig forude.